mit tegyél, ha beáztál?


2018. január 10.

A víz, akárcsak az élet, szinte mindig utat tör magának, és az a legrosszabb, ha ezt beázáskor tapasztaljuk meg… A lakásbiztosítás kiválasztásakor érdemes odafigyelni arra, hogy ilyen káreseménynél is segítségünkre legyen – akár károsultak, akár vétkesek vagyunk. Beázáskor pedig az alábbiakra kell figyelni.

A beázás oka és az észlelésekor elvégzendő teendők is különbözhetnek társasházi lakás, illetve családi ház esetén.
 

beázás, csőtörés, lakásbiztosítás, online biztosításkötés

(kép forrása: pixabay)

 

családi ház

Ha azt észleljük, hogy a plafonunk valahol beázik, első körben áramtalanítsuk az otthonunkat, hogy elkerüljük az esetleges áramütést. Rakjunk egy edényt a csepegő víz alá, és próbáljuk kideríteni, mi okozza a problémát. Ha egy nagyobb esőzés alkalmával tapasztaljuk a beázást, gyanakodhatunk arra, hogy a tető „adta meg magát”, de ha ez kizárható, akkor előfordulhat, hogy eltört egy vezeték vagy kilyukadt a padláson a tágulási tartály. Hívjunk szakembert a hiba elhárítása, kijavítása érdekében, és rögtön ezután jelentsük a kárt a biztosítónak. Ha a szakember nem tud rövid időn belül a helyszínre érkezni, igyekezzünk a tőlünk telhető legtöbbet megtenni a további károk enyhítése érdekében.

Ha nem a tető, hanem a fal vizesedik, akkor szintén kezdjük az áramtalanítással, majd rögtön zárjuk el a vizet, mert valószínűleg csőtörés esete áll fenn. A következő lépés szintén legyen a szerelő, utána pedig a biztosító értesítése. 

Előfordulhat az is, hogy a fal a talajvíztől nedvesedik, ilyenkor az aljzat, illetve a falak utólagos külső szigetelése oldhatja meg a problémát, bár ezekben az esetekben a biztosítási szerződés nem nyújt fedezetet.

Ha egy háztartási gép közelében találunk beázásra utaló jeleket, kezdjük az áramtalanítással, és addig ne használjuk, amíg szerelő nem ellenőrizte a szivárgás okát. Amennyiben nem lehet megjavítani, sajnos újat kell vásárolnunk.
 

társasház

Társasházi beázás esetén általában két eshetőség merülhet fel: vagy mi áztatunk, vagy minket áztatnak. Kivéve természetesen akkor, ha a legfelső emeleten lakunk, mert akkor a tető megrongálódása is okozhatja a problémát.

Amennyiben nem a legfelső emeleten lakunk, és az esőzés okozta beázást kizárhatjuk, mégis csöpög a plafonból a víz, első körben áramtalanítsuk a lakást, helyezzünk edényeket a beázás alá, majd keressük fel a felettünk lakókat, és értesítsük őket az eseményről. Ha a felső szomszéd nincs otthon, és biztosak vagyunk benne, hogy a beázás az ő lakásából indul, értesítsük a közös képviselőt. A jogszabályok alapján a vétkesnek kell gondoskodnia a kártalanításról, tehát ilyen esetben a beázás okozójának felelősségbiztosítása fedezi a javítás költségeit. Ilyen esetben ne a saját biztosítónkat keressük fel, hiszen nem kaphatunk ugyanazért a kárért kártérítést a károkozó biztosítójától és a sajátunktól is. 

Ha a helyzet fordított, és az alattunk lakó csenget hozzánk azzal, hogy csöpög nála a mennyezet, azonnal zárjuk el a vizet, és próbáljuk kideríteni, mi okozza a problémát. Ha nem találjuk a beázás okát, hívjunk szakembert. Ebben az esetben a mi lakásbiztosításunk felelősségbiztosításának terhére történik az alattunk lakók kártalanítása.

Amennyiben valamelyik, szomszédos lakással határos oldalfal vizesedik, először zárjuk el a vizet, majd keressük fel a szomszédunkat. Nem biztos, hogy ő a felelős, de így könnyebb kizárni a csőtörést, illetve a fővezeték sérülését. Ha az épület vezetéke károsodott, keressük fel a közösképviselőt. A társasházak általában rendelkeznek önálló társasházbiztosítással, ami ilyen esetben térítést nyújt.
 

nyaraló

A ritkán használt nyaralókban a beázások elsődleges okai a megrongálódott tető, az időjárás, valamint a vízzel teli vezetékek elfagyása miatt bekövetkező csőtörés lehetnek. Ha tavasszal beázással szembesülünk, zárjuk el a vizet, hívjunk szakembert, majd értesítsük a biztosítónkat.

 

 

Lakásbiztosítás  kiválasztásakor figyeljünk oda arra, hogy a viharkár, jégeső, felhőszakadás, csőtörés és tetőbeázás fedezetek mellett felelősségbiztosítással is rendelkezzen a konstrukció, ha nem szeretnénk károkozóként kellemetlen helyzetbe kerülni. Ha pedig egy káresemény alkalmával szeretnél azonnali segítséget kapni, a K&H lakásbiztosítás K&H lakásszerviz 24/7 szolgáltatása az év minden napján 0-24 óráig rendelkezésére áll. Vészhelyzet esetén (pl. csőtörés, dugulás) a lehető legrövidebb időn belül szakembert küld a biztosító, és a biztosítási feltételekben foglaltaknak megfelelően átvállalja ennek költségeit. Hatalmas segítség lehet ez a típusú szolgáltatás baj esetén, hiszen így nem nekünk kell szakember után kutatni. 

K&H lakásbiztosítás kalkulátor

m2