mit tehetsz, ha sokat áll a garázsban az autód?


2018. május 10.

Csakúgy, ahogy az emberi szervezetre rossz hatást gyakorol a mozgáshiány, az autónk is megsínyli, ha sokat áll a garázsban. Lássuk, milyen problémákat okoz a mozgásszegény életmód és hogyan tudjuk elkerülni azt, hogy vagyonokat hagyjunk az autószervizben.

a bűvös kilométer érték

 
Használt gépkocsi vásárlásakor a típus és az ár mellett a harmadik legfontosabb tényező az autóban lévő kilométeróra állás. Első ránézésre, az árcédulához hasonlóan, itt is a minél kisebb érték tudja melengetni a vevői szíveket, holott ez a mutató komplexebb, mint gondolnánk. Egy pusztán városon belüli, néhány kilométeres távokra használt autó motorja például sokkal rosszabb állapotban lehet egy olyanhoz képest, ami jó párszor megjárta itthonról indulva a német Autobahnt. 
 
mit tehetsz, ha sokat áll a garázsban az autód?
(kép forrása: pixabay)

mi a probléma az álló motorral?

A sportolási párhuzam elég jól szemlélteti, mi történik a motorral, ha sokat áll az autó. Akkor működik a legjobban a gép, ha bemelegszik, ilyenkor kopik ugyanis a legkevésbé. Ráadásul az üzemi hőfoktól való tartós távolmaradás a motor mellett a kipufogórendszert is roncsolja.
 
A folyamat elég egyszerű: rövid távokat megtéve nem melegszik fel eléggé a motorban lévő olaj, így nem tud elpárologni a rendszerből a kondenzvíz. Ez a kondenzvíz reakcióba lép a különböző égéstermékekkel, a keletkező savak pedig bekerülnek az olajba, és belülről bomlasztják a motort és a kipufogót. Rosszul hangzik? Hát még a kocsid szerint mennyire az!
 

de mi van akkor, ha csak rövid útjaid vannak?

Aki csak rövid utakat tesz csak meg, és nem akar plusz kilométereket vezetni azért, hogy formában tartsa a motort, két megoldás közül választhat: vagy elektromosan, vagy az autó saját üzemanyagával fűtheti fel a kocsit – teljes mértékben azonban ezek sem védik ki a rövid utak okozta kárt, és elsősorban hideg időben vesszük hasznukat.
 
  • Az elektromos állófűtés főleg a hidegebb éghajlatú észak-európai országokban használatos. Bár ez a megoldás nálunk is elérhető, hátránya, hogy kiépített hálózat híján kell hozzá egy elektromos aljzat, így csak garázsban kivitelezhető, vagy ha a 220V az autóhoz vezethető. 
  • A saját üzemanyag fűtés (vizes vagy levegős állófűtés) egy olyan megoldás, ahol van egy kvázi beépített kályha az autóban, ami akár fél óra alatt 60 fokosra melegítheti a hűtővizet, ráadásul az újabb eszközök afféle gépkocsi termosztátként folyamatosan jó egészségben tarthatják a motort. Ez a rendszer a működéséhez az autó üzemanyagát használja. 
Az állófűtés legkevesebb 30-40 ezer forintból oldható meg (plusz a beszerelés ára). A belső kályha ezzel szemben akár 200-400 ezer forintba is kerülhet. 
 

konklúzió: járj többet az autóval!

Hiába tűnik indokolatlan költésnek és macerának a keveset használt autó „túráztatása”, időnként hosszabb utat is érdemes megtenni vele, hiszen még mindig jobban megéri, mint beszerezni az alternatív eszközöket, vagy tönkre tenni a motort. A szervizelés közben mindenképpen kérj állapotfelmérést külön a motorról és a kipufogórendszerről is, az autószerelők ugyanis hamar meg tudják mondani, milyen állapotban van, mielőtt nagyobb lenne a gond.
 
Ha pedig fontos számodra az autód, a hosszabb utak és a rendszeres karbantartás mellett lopás, törés és elemi károk esetére védd casco biztosítással!
 

K&H casco biztosítás kalkulátor