veszélyes lehet az időzónákon át ugrálni


2016. augusztus 25.

Napokig tartó fáradtság, álmatlanság, furcsa időpontokban jelentkező éhségérzet, rossz közérzet, ingerlékenység – a rendszeresen utazók már felismerik a jet laget. Az időzónák átlépésekor jelentkező kellemetlen tünetek sokak életét keserítik meg, a felborult biológia óra azonban egyes kutatások szerint hosszú távú problémákat is okozhat. Megmutatjuk, mit tehetünk, hogy könnyebben alkalmazkodjon a szervezetünk!

mit értünk jet lag alatt?

A jet lag akkor jelentkezik, amikor rövid időn belül időzónákat lépünk át. Ilyenkor a cirkadián ritmus, azaz a biológiai óránk, vagyis a 24 órás ciklus felborul. Ez azért problémás, mert a belső óránk határozza meg, hogy mikor van szükségünk alvásra, vagy mikor éhezünk meg.

Időzónákon átívelő utazások esetén érezhetjük azt, hogy a szervezetünknek nem volt ideje átállni, és nem az új időzóna szerint élünk. Így többek között alvászavarral, ingerlékenységgel, rossz közérzettel kell megküzdenünk érkezés után.

 

jet lag - K&H direktbiztosításagyra hathat

A neves kaliforniai Berkeley Egyetem kutatói arra jutottak, hogy a jet lagnek sokkal komolyabb hatása van a szervezetre, mint azt korábban gondolták. A kutatás szerint a rendszeres jet lag memóriaproblémákat és tanulási nehézségeket okozhat, ráadásul ezek a tünetek még jóval azután is megmaradhatnak, hogy visszatértünk a szokásos 24 órás ritmusba. Ami még aggasztóbb, hogy a kutatók szerint a gyakran átélt jet lag tartós változásokat okozhat az agy hippokampusz részében, ami szerepet játszik az emlékezet működésében. A kísérlet eredménye szerint a jet lag miatt 50 százalékkal csökkent a hippokampuszban született új neuronok száma.

 

mit tehetünk?

  • Vágjunk neki az útnak kipihenten! Ha már eleve fáradtan indulunk, nehezebben tud majd átállni a szervezetünk.
  • Fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot! Ez lehetőleg víz legyen, kerüljünk a kávét, a cukros üdítőket és az alkoholt!
  • A CNN amerikai hírtelevízió utazók körében végzett felmérése szerint, sokan esküsznek a könnyű mozgásra. Nyújtózzunk párat a repülőn és rendszeresen álljunk fel, így nem gémberednek el a tagjaink!
  • Szintén kedvelt megoldás az óra az új időzónára való átállítása. Minél előbb tesszük ezt meg, annál könnyebb dolgunk lesz!
  • A szervezetünk még egy jó ideig az otthoni idő szerint működik, vegyük ezt is figyelembe, és próbáljuk fokozatosan átállítani az új időre.
  • Részesítsük előnyben a könnyű fogásokat! A nehéz ételek megfekszik a gyomrot, és még fáradtabbak leszünk.
  • A Mental Floss tudományos kérdésekkel foglalkozó amerikai portál szerint érdemes éjszaka utazni, és kialudni magunkat a gépen.
  • Sok utazó veti be a melatonin tablettát. A melatonin hormon a cirkadián ritmus fenntartását segíti.
  • Érdemes utazás előtt sportolni, futni egyet, illetve érkezés után is beiktatni egy kis sportolást, így hamarabb visszaállhat a bioritmusunk.

 

Mit tehetünk jet lag ellen (videó): http://www.hazipatika.com/mediatar/media/mit_tehetunk_a_jetlag_ellen/5336

Forras: hazipatika.com 

K&H utasbiztosítás kalkulátor

nap

nyaralás kamaszokkal

A családi nyaralás gondolata 11-12 éves kor fölött a gyerekek többségét már enyhén szólva nem hozza lázba.

nyaralás hasfájás nélkül

A nyaralás nemcsak arról szól, hogy minden fontosabb látnivalót megnézzünk és megörökítsünk, hanem arról is, hogy felfedezzük a helyi gasztronómiai kultúrát.

K&H útitárs alkalmazás

Töltsd le az ingyenes K&H útitárs alkalmazást.
Segélyhívás, kárbejelentés, utasbiztosítás kötés és hasznos dolgok egyben.

Google play
részletek
App store
részletek