A síelés kockázata


2014. december 17.

Mielőtt felcsatoljuk a sílécet vagy a snowboardot, sosem árt utánanézni, mik azok a tipikus balesetek, amelyek lecsúszás közben érhetnek bennünket. Hiszen ha egy alapvető hibát nagyon sokan el szoktak követni, akkor arra nekünk sem árt kiemelten odafigyelni.

Mégis mennyire veszélyes?

 

A Dr. Mike Langran által üzemeltetett, síbalesetekkel foglalkozó ski-injury.com weboldal úgy tudja, az egész világon, naponta minden ezer síelő közül 2-4 fő sérül meg olyan mértékben, hogy orvosi ellátásra van szüksége. Ami a halálesetek számát illeti, 0,7 jut egymillió síelőre, és 0,46 egymillió snowboardozóra.

 

A német Stiftung Sicherheit im Skisport közölte, hogy a 2012/2013-as szezonban 4,2 millió német síelőből 41-43 ezer sérült meg, ami 1% körüli érték. Ugyanakkor tartós orvosi kezelésre kevesebb, mint ezer sportoló szorult rá. Németországban az 1979/1980-as szezon óta folyamatosan vezetik ezt a statisztikát, és azóta a balesetek száma 58%-kal csökkent.

 

Az Eurosafe becslése szerint Európában évente mintegy 300 ezer ember sérül meg havas sportokban, ezen belül közel kétszer annyi síelő, mint hódeszkás.

 

A síelés nincs a halállista élén

 

Az EU-ban az évi hétezer halálos sportbaleset 85%-át vízbefúlás okozza. Ezt követi toplistán a hegy- és sziklamászás, a kerékpározás, a hajós sportok, az ejtőernyőzés és siklóernyőzés, és csak ezután jönnek 6%-os eredménnyel a havas- és jeges sportok.

 

Kezelhető a kockázat

 

Vagyis százalékban nézve a kockázat nem óriási, mennyiségét tekintve azonban így is sok emberről beszélünk. Persze a statisztikák puszta számok egészen addig, amíg nem velünk történik meg a baj. A nagy sebességből és a kemény tereptárgyakból – legyen az jég, kő vagy fa – adódóan egyetlen sérülés is éppen elég hozzá, hogy alaposan elintézzen minket. Ez persze nem azt jelenti, hogy egyáltalán ne menjünk síelni, hanem azt, hogy vegyük komolyan és készüljünk fel rá.

 

Az esés mindent visz

 

A balesetek legfőbb oka az esés, ami leginkább abból adódik, hogy a síelők nem a képességeiknek megfelelő pályán indulnak el, túl gyorsan csúsznak és elvesztik az uralmukat a síléc felett.

 

A sérülések mintegy 10%-a ütközésből adódik – ezen belül a síelők több ütközést okoznak, mint a deszkások. A balesetek 5%-a a nem megfelelő felszerelés miatt és szintén 5% a liftek használata közben történik.

 

Péntek délután van a mélypont

 

A balesetek zöme délután következik be, ami köszönhető lehet egy álmosító ebédnek, akár az utána fogyasztott alkoholnak és a felgyülemlett fáradtságnak. A szombati turnusváltás miatt sokaknak a péntek az utolsó napjuk, ezért akkor az említett problémaegyüttes még fokozottabban jelentkezik, és ilyenkor kerül sor a legtöbb sérülésre.

 

Térd a leggyakoribb, fej a legveszélyesebb

 

A német adatok szerint a térdsérülés vezeti a baleseti statisztikát 37%-kal – sőt, ha csak a nőket vizsgáljuk, ez az arány majdnem 50%. Második helyen szerepel a váll, 18%-kal, harmadikon pedig a fej, 8% körüli értékkel.

 

Sose vegyünk félvállról egy fejsérülést: ha nincsenek látható külsérelmi nyomok, vagy azonnali panaszok, attól még mindenképpen vizsgáltassuk meg magunkat. Számítsunk rá, hogy akár 24 órára bent tarthatnak a kórházban, megfigyelésre – ugyanis ha komoly belső sérülés van, akkor az ennyi idő alatt kiderül.

 

Kell-e bukósisak?

 

A szakemberek véleménye megoszlik a bukósisak használatát illetően. Például Skóciában 15 év alatt 5%-ról 40%-ra nőtt a sisakot használók száma, de a sérülések aránya nem csökkent. Más statisztikák szerint a sisak 50%-kal csökkenti a fejsérülések esélyét. Például Ausztriában 15, Olaszországban 14, Szlovéniában pedig 13 év alatt kötelező sisakot viselni.

 

Mire figyeljünk?

 

  • Jól sajátítsuk el a síelés, illetve a snowboardozás alapjait
  • Legyen megfelelő, jól karbantartott felszerelésünk
  • Edzéssel készüljünk fel a szezonra
  • Pihenjük ki magunk éjszaka, a másnapi sportolás előtt
  • Mindenképpen melegítsünk be lesiklás előtt
  • Ellenőrizzük, hogy a kötéseink megfelelően működnek
  • Ne fogyasszunk alkoholt, sok kávét és sok cukros ételt a síelést előtt és közben
  • Ugyanakkor igyunk kellő mennyiségű folyadékot
  • Tartsuk be a sí KRESZT
  • Mindig vegyük figyelembe az időjárási viszonyokat
  • A tudásunknak megfelelően válasszuk meg a pályát és a sebességet
  • Lehetőleg ne egyedül, hanem társsal együtt csússzunk le

 

 

Fotó:pixabay.com

K&H utasbiztosítás kalkulátor

nap