nyakunkon a síszezon! 5 tipp a biztonságos téli sportoláshoz


2019. december 11.

Nincs is jobb adrenalin forrás a téli időszakban, mint a síelés! Jó levegő, őrült száguldás, kiadós testmozgás… kinek kell ennél több? Ugyanakkor ahhoz, hogy elkerüljük a baleseteket és a sérüléseket, be kell tartanunk néhány alapszabályt. Lássuk, melyek ezek!

a téli forma nyáron készül!

A téli sportok nagyon megdolgoztatják az izmainkat, ezért érdemes már a síszezont megelőző néhány hónapban eljárni az edzőterembe és/vagy futni, bringázni, hogy kellő kondit szerezzünk a szezonra. Amikor a pályán vagyunk, az első csúszás előtt melegítsünk be, hogy elkerüljük a húzódásokat, ficamokat. Végezzünk pár körzést a karjainkkal, néhány csípőkörzést, guggolást, és ne hagyjuk ki a fejünket, nyakunkat sem. Ha ezzel megvagyunk, vegyünk 1-2 mély levegőt, aztán neki is lendülhetünk az első lejtőnek.

erre figyeljünk a felszerelés kiválasztásánál

A megfelelő felszerelés elengedhetetlen a biztonságos száguldáshoz. Az első és legfontosabb a síléc kiválasztása. Mindig tartsuk észben, hogy minél hosszabb a léc, annál gyorsabb és nehezebben irányítható, ezért kezdőként próbálkozzunk rövidebbel. Ha ez megvan, jöhet a síbakancs, aminek tökéletesen illeszkednie kell a lábunkra, hogy kitámassza a bokánkat és a lábfejünket. A síbot kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy legyen rajta csuklópánt. Siklás közben szinte elkerülhetetlen egy-két esés, ezért fontos, hogy beszerezzünk egy jó minőségű, a fejünk méretéhez igazodó, kifejezetten téli sportolásra alkalmas bukósisakot. Ne ezen próbáljunk spórolni, a bringás sisak itt nem lesz jó!

 

(kép forrása: Shutterstock)

 

ne engedjünk a nyomásnak!

Ha egy nagyobb társasággal indulunk útnak, biztosan lesznek, akiknek az edzettségi szintje és a tapasztaltsága eltér a többiekétől. Ha valaki még nem a sípálya ördöge, ne próbáljuk rábeszélni, hogy tartson velünk a keményebb terepen, mert könnyen rossz vége lehet. Ha bizonytalanok vagyunk magunkban, keressünk fel egy oktatót, akivel pár napot gyakorolva már magabiztosan uralhatjuk a pályákat.

időjárásra hangolva

Az időjárás nagyon szeszélyes tud lenni a magaslatokban. Akár óránként változhatnak a körülmények, a szikrázó napsütés könnyen átalakulhat hófúvássá. Mindig tájékozódjunk a várható időjárásról, és ha nagy vihart, hófúvást, ködöt jeleznek, inkább maradjunk a szálláson.
Öltözzünk mindig rétegesen és ügyeljünk arra, hogy ne vegyünk fel pamut ruházatot, mert az beszívja a nedvességet és hideg marad. A legjobb, ha gyapjú vagy légáteresztő, kifejezetten aláöltözetnek készült darabokat viselünk a vízhatlan (lavinajelzővel és mentősíppal ellátott) síkabát és sínadrág alatt. Az UV sugárzás nagyon erős lehet a havas hegytetőn, ezért mindig kenjük be magunkat fényvédő krémmel, hogy elkerüljük a leégést, és az sem árt, ha feldobunk egy kis ajakbalzsamot, hogy megvédjük a szánkat a kicserepesedéstől a szeles, száraz levegőben.

utazás előtt a legfontosabb: a biztosítás

Mielőtt külföldre utazunk hódolni téli sportos szenvedélyünknek, sose felejtsünk el kifejezetten erre a célra ajánlott utasbiztosítást kötni! Ha téli üdülésünk alatt baleset érne minket, akkor a biztosító megtéríti az igénybe vett orvosi ellátás költségeit. A K&H síbiztosítás ezen felül  magába foglalja a hóbiztosítást is, így ha a túl kevés (vagy éppen túl sok) hó következtében lezárnák a szállásunkhoz legközelebb eső sípályát, napi kártérítést kaphatunk!

Tudj meg többet a napi 308 forinttól elérhető, online megköthető K&H síbiztosításról, mellyel most 50 000 forint értékű Hervis vásárlási utalványt is nyerhetsz!

 

Források:

https://www.eurorisk.hu/hirek/a-biztonsagos-sieles-5-alapszabalya-tanacsok-szakertotol

http://www.kamaszpanasz.hu/hirek/mozgas/2779/sieles

https://www.khdirektbiztositas.hu/utasbiztositas/sibiztositas.html

https://eletforma.hu/test-es-lelek/sportoljunk-telen-is-biztonsagosan-2/

K&H utasbiztosítás kalkulátor

nap