5 veszélyes tévhit a téli gumicserével kapcsolatban


2019. október 23.

Sokba kerül, felesleges cserélni, csak a havas utakon van rá szükség – ilyen és ehhez hasonló városi legendákat járunk körbe, hogy ledöntsük a téli gumicserével kapcsolatos veszélyes tévhiteket!

Az ősz előrehaladtával nemcsak szervezetünket és ruhatárunkat kell felkészítenünk a hűvös, álmosító időre, a korán beköszöntő estékre és a csúszós utakra, hanem az autónkat is. Ebben az évszakban megkezdődik a nagy, év vége előtti hajtás és hajlamosak vagyunk megfeledkezni az olyan fontos teendőinkről, mint a téli gumicsere. De hogyan válasszuk ki a megfelelő abroncsot? Mikor érdemes lecseréltetni? A válaszok megtalálásához nem elég a különböző teszteket elolvasnunk, figyelembe kell vennünk saját autózási szokásainkat is. Segítslgül összegyűjtöttük a leggyakoribb tévhiteket és buktatókatItt az ideje, hogy megdöntsünk néhány téli gumicserét övező mítoszt!

 

1. tévhit: a téli gumikra valójában csak a jeges, havas utakon van szükség

A gumigyártók egyöntetűen azt ajánlják, hogy amint tartósan 7 fok alá csökken a hőmérséklet, érdemes lecserélni a nyári gumiabroncsokat saját magunk és környezetünk biztonsága érdekében. A legtöbben csak az első nagyobb ónos esőt vagy havat követően eszmélnek rá, hogy eljött az ideje a gumik cseréjének, erről árulkodnak a gumisoknál és autószerelőknél kígyózó sorok is. Sokan nem tudják, de ha nem fordítanak kellő figyelmet a megfelelő téli abroncs használatára, azzal nemcsak balesetveszélyes lesz az utazás, de egy baleset bekövetkezése esetén a biztosító nem finanszírozza majd a felmerülő költségeket!

 

Szintén csökkenti az autózás biztonságát, hogy a legtöbben nem (vagy maximum a szezon elején, egyetlen egyszer) ellenőrzik a gumik állapotát és kopottságát, holott a gyártók szerint legalább havonta egyszer ajánlott az abroncsok barázdáltságának gyors vizsgálata, mivel a kopott gumik nem képesek biztosítani a megfelelő tapadást a nedves, csúszós utakon. Az abroncsokon elhelyezett kopásmérők segítségével könnyedén ellenőrizhetjük szabad szemmel is, hogy a futófelület mintázatának mélysége nem-e csökkent 1,6 mm alá, amely esetben már tilos közlekedni a gumikkal!

 

💡TIPP
A kopásmérők ellenőrzésénél egyszerűbben, egy százforintos érme vagy egy vonalzó segítségével is meggyőződhetünk téli abroncsunk állapotáról. A százforintos külső, ezüstös árnyalatú része nagyjából 4 mm széles. Ha az érmét állítva a téli gumi futófelületi barázdáiba helyezzük, és a külső része teljesen eltűnik benne, akkor az abroncs barázdamélysége megfelelő a téli útviszonyokhoz és biztonsággal autóba ülhetünk.

(kép forrása: Shutterstock)

2. tévhit: sokba kerül a kétféle gumiabroncsot megvenni és fenntartani

Egyre gyakrabban hallani, hogy sokan próbálnak spórolni a gumicserén, olyan módszerekkel, amik hosszú távon gyakran vezetnek még magasabb kiadásokhoz. Néhányan igyekeznek úgy csökkenteni a költségeken, hogy nyáron is téli gumival járnak, pedig ez valójában egyáltalán nem kifizetődő, mivel a közlekedés nemcsak kevésbé biztonságos így, de az autó is többet fogyaszt. Emellett a téli gumi sokkal gyorsabban kopik el a nyári útviszonyok mellett és alacsonyabb lesz a várható élettartama is, ami újabb, nem várt kiadásokhoz vezet.

 

Érdemes lehet minél hamarabb, még a nagy rohanás előtt rászánni magunkat a cserére. Ezzel elkerülhetjük a több órás várakozást, idegeskedést, és nem kell megküzdenünk az olcsóbb, jobb szakemberekért sem.

 

Amikor döntést hozunk arról, hogy megéri-e kétféle garnitúra gumit fenntartani, mindenképp gondoljunk bele, hogy akár már egy kis koccanással járó kár javítási költségei is meghaladhatják azt az összeget, amennyibe négy új téli vagy nyári gumi kerül. Figyelnünk kell a használaton kívüli abroncsok tárolására is, ezzel rengeteget spórolhatunk hosszú távon. Mindenképp napfénytől védett, száraz, hűvös helyen tároljuk a gumikat. Alkalmas lehet erre a célra a garázs vagy kamra is. Ha nincs megfelelő helyünk, érdemes a gumiszervízzel is egyeztetnünk a lehetőségekről, mert a legtöbb helyen némi extra költség fejében vállalják az abroncsok szakszerű tárolását is.

 

(kép forrása: pixabay)

 

3. tévhit: nem fontos az összes gumit cserélni

A tévhitekkel ellentétben a valóság az, hogy nemcsak a négy kerék cseréjére kell figyelnünk (és nem csak a hajtott kerekekre), hanem arra is, hogy mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen. Ezzel biztosíthatjuk a gumik egyenlő, kiegyensúlyozott tapadását és a jó fékhatást a legzordabb útviszonyok mellett is.

 

A téli abroncs egyébként nemcsak anyagában, mintázatában is nagyban eltér a nyári gumiktól. Míg előbbit arra optimalizálták, hogy könnyedén kiszorítsa a latyakot, jeget és ezzel együtt alacsony hőmérséklet mellett is rugalmas maradjon, addig utóbbi a forró aszfalton állja meg jobban a helyét. A számunkra legmegfelelőbb abroncsgarnitúra kiválasztásában érdemes szakemberek segítségét kérni, hogy az utazási szokásainknak és az útviszonyoknak megfelelő gumikat vehessük meg.

 

4. tévhit: ha lassan és óvatosan vezetünk, felesleges gumicserére költeni

Ezt az elképzelést leggyakrabban azoktól hallhatjuk, akiknek az autóhasználata a városi utakra korlátozódik, vagy ritkán használják autójukat. A fent említett okok miatt azonban (biztonságunk, pénztárcánk és kényelmünk érdekében) mindenképp indokolt figyelnünk abroncsaink állapotának folyamatos ellenőrzésére és időben történő cseréjére. Hiába vagyunk nagyon óvatosak, a nyári gumikkal a fékút akár másfélszeresére is megnőhet! A hideg időben ráadásul csökken a kerekek nyomása is, így nemcsak a gumik tapadása romlik, de az autó fogyasztása is növekszik.

 

5. tévhit: egy esetleges koccanáskor úgyis fizet majd a biztosító

A legtöbb sofőr abba az álomképbe ringatja magát, hogy ha mégis megtörténne a baj, akkor a biztosítása fedezi majd a költségeket, pedig ez nem így van! A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás télen csak abban az esetben nyújt védelmet, ha a balesetet nem nyári gumival okoztuk. Amennyiben mégis, akkor a biztosítónak lehetősége van a vétkes sofőrrel kifizettetni a károkozás költségeit. Casco biztosítás esetén pedig nem köteles megtérítenie a kárunkat, hiszen nem tettünk meg mindent annak érdekében, hogy elkerüljük a káreseményt.

 

A veszélyes tévhitek meggyőztek, hogy érdemes lenne Neked is téli gumira váltanod? A saját és autód biztonságának növelése érdekében tudj meg többet a K&H casco biztosításról, amely törés, elemi kár és lopás esetén is védelmet nyújthat. Ráadásul éves díjfizetés esetén 10% kedvezménnyel megkötheted! Számolj velünk!

 

K&H casco biztosítás kalkulátor