négyévszakos autógumi: venni vagy nem venni?


2020. március 5.

Hamarosan itt a nyári gumicsere ideje — persze csak azoknak, akik nem négyévszakos gumikat használnak. Kérdés, hogy kinek és milyen helyzetekben éri meg, valamint mik az előnyei és hátrányai egy ilyen abroncsszettnek? Erre keressük most a választ.

A legtöbb ember utálja a téli és nyári gumik cseréjével együttjáró örökös macerát, az első hó és az első napsugarak megjelenésénél a gumisoknál tolongó hosszú sorokat, nem beszélve az ezzel járó költségekről. Az utóbbi időben azonban a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a gumigyártók egyre több olyan terméket dobnak a piacra, ami megállja a helyét a legszélsőségesebb időjárási viszonyok között is. Sokan szkeptikusan fogadják az újítást, hiszen gyakran halljuk: az a termék vagy szolgáltatás, ami “mindenre jó”, az lényegében egyik feladatát sem tudja maximálisan ellátni. De vajon igaz ez a négyévszakos autógumikra is?

(kép forrása: Pixabay)

mit kell tudni róluk?

A négyévszakos autógumik leggyakrabban a téli gumikhoz hasonló anyagból készülnek, azzal a különbséggel, hogy nyáron is biztonságosan használhatjuk őket anélkül, hogy gyorsan elkopnának a meleg miatt. A másik (újabb) technológia szerint viszont inkább a nyári gumira emlékeztetnek, de a csúszós utakon is ugyanúgy megállják a helyüket. A mintázatuk pedig valahol a téli és a nyári között helyezkedik el.

kinek éri meg?

Habár a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően sokat javult a négyévszakos gumik teljesítménye az évek során, természetesen vannak olyan helyzetek, amikor nem tudják 100%-ban azt a szintet hozni, mint egy speciális időjárási körülményekre gyártott téli vagy nyári gumi. Ugyanakkor akadnak olyanok, akiknek megéri váltani:

  • átlagos (vagy átlagon aluli) használat mellett,
  • városi,
  • télen is takarított utakon való közlekedéshez kifejezetten érdemes elgondolkodnunk rajta, hiszen rengeteg időt, pénzt és helyet spórolhatunk meg magunknak.

Ha pedig nem a hazai viszonyokra tervezünk az is lényeges szempont, hogy ne legyenek túl nagy ingadozások az időjárásban és a hegyi, hideg, havas tájakon továbbra is megbízhatóbb társunk lehet a téli gumi.

megfelelő minőségűek?

Ezeknek a gumiknak egyelőre nincs túl jó hírük a piacon, és sokáig csak a “megtűrt” kategóriába kerültek az első sikertelenebb szériáknak köszönhetően, az utóbbi időben viszont annyit fejlődött a technológia, hogy néhány négyévszakos gumiszett jobban teljesít bizonyos terepeken a nyári és téli gumikkal szemben. A Totalcar csapata tesztelte például a Nokian gumiját mindhárom kategóriában, és elmondható, hogy összességében száraz, hideg aszfalton a négyévszakos volt a nyerő, a jeges, latyakos úton körülbelül azonos szintet hoztak a télivel, messze lenyomva a nyárit, és a száraz, meleg aszfalton is korrekt teljesítményt nyújtott. Azoknak tehát, akik rövidebb távokra, a szélsőséges időjárási körülményeket elkerülve használják az autójukat, érdemes lehet körülnézni akár a négyévszakos gumiszettek piacán is.

hogyan tesztelik őket?

A gumitesztek általában két részből állnak. A teszt első fele egyféle előválogatóként funkcionál, legelőször ki kell állni a különböző gyártók gumijainak egy féktesztet, száraz és nedves útviszonyok mellett. Az első selejtező után már csak az első 10 legjobban teljesítő gumit engedik tovább a második körre, ahol különböző próbáknak vetik alá őket, így alakul ki közöttük a végső rangsor. A második fordulóban már többféle olyan manővert hajtanak végre, ami az autó kezelhetőségét és a környezeti hatásokra adott reakcióját is méri és nemcsak a száraz/nedves útra terjed ki, hanem a jeges és havas útviszonyokra is. Emellett pedig egy 12 000 km-es kopásteszten is bizonyítaniuk kell, hiszen a kopás a négyévszakos abroncsoknál nem elhanyagolható tényező.

mennyibe kerül?

A négyévszakos autógumik 10-15%-kal drágábbak, mint a téli gumik, de a kényelmi szempontok mellett érdemes figyelembe venni a tárolási és cserélési költségeket is, amiket mind megspórolhatunk. Természetesen azt is figyelembe kell vennünk, hogy mennyit utazunk egy évben, milyen útviszonyok mellett, hogy meg tudjuk állapítani, megéri-e négyévszakosra váltani. Általánosságban elmondható, hogy aki évente 10-12 ezer kilométernél kevesebbet autózik, azoknak megéri váltani. Fontos azonban, hogy alaposan nézzünk körül a különböző online elérhető gumitesztek között, ugyanis nagyon nagy a szórás az elérhető gumik között minőségben és árban is.

Legyen négyévszakos, téli vagy nyári, autónk biztonságáról is fontos, hogy gondoskodjunk! A K&H casco biztosítás segítséget nyújt, ha bekövetkezik a baj. Kösd meg online, válassz éves díjfizetést és 10% kedvezményt kapsz!

Szeretnéd egy helyen tudni autód biztosításait? Köss K&H kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, melyet most akár 39% kedvezménnyel is elérhetsz onine!

Forrás:

https://totalcar.hu/magazin/technika/2017/12/08/nyari-_teli-_es_negyevszakos_gumiabroncs_osszehasonlito/

https://www.youtube.com/watch?v=rlhPX0O9OpU&feature=youtu.be

K&H casco biztosítás kalkulátor