mennyi a kötelező biztosítás - ettől függ a díja

biztosítsd be autódat online, percek alatt, kedvezményeinkkel!
2024. április 22.
Évről-évre felmerül a kérdés: mennyibe is fog kerülni a kötelező gépjármű felelősségbiztosításunk (kgfb)? Ha saját gépjárművünk van, érdemes tisztában lennünk az aktuális szabályozásokkal, árakkal és lehetőségekkel. A tudatos választás fontos, hiszen az egyes biztosítók kgfb díjai között komoly eltérések is mutatkozhatnak, ezért nem árt évről-évre áttekinteni a lehetőségeket. Összegyűjtöttük milyen tényezők befolyásolják a kötelező biztosítás éves díját!

mennyi a kötelező biztosítás?

röviden a kötelező biztosításról

A gépjárművel együtt jár a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) is, aminek a célja, hogy a másnak az általunk okozott kárra fedezetet nyújtson. Mint a neve is mutatja, ezt kötelező jelleggel kell megkötnünk, bármilyen gépjárműről is legyen szó, személy- vagy teherautóról, motorkerékpárról, rendszám nélküli robogóról, sőt, utánfutó és lakókocsi esetében is hasonlóan kell eljárni. Kgfb hiányában a gépjármű nem vehet részt a közúti forgalomban, bírságot von maga után, illetve az általunk okozott kárt is saját magunknak kell majd kifizetnünk.

Érdemes tisztában lennünk azzal, hogy a kötelező biztosítást még a gépkocsi átíratása előtt meg kell kötnünk, illetve, ha a gépjárműnél a tulajdonos és az üzembentartó személye nem azonos, akkor a biztosítást csak az üzembentartó kötheti meg (ilyen eset jellemzően a lízingelt autóknál fordul elő).

Baleset esetén a biztosítási fedezet az általunk okozott dologi károk esetében közel 1,3 millió euróig terjed, ha pedig személyi sérülés is történik, úgy több mint 6 millió eurót tesz ki.

A kgfb korlátait is célszerű ismernünk. Ha a balesetet mi okoztuk, akkor a biztosítás megtéríti a károsult költségeit. A kötelező biztosítás nem érinti az olyan károkat, amiket például egy kidőlt fa, villámlás, felpattanó kő, vagy egy ismeretlen személy okoz a saját gépjárművünkben.

miből tevődik össze a kgfb díja?

Sokan nem tudják, hogy a biztosított minden esetben a gépjármű üzembentartója, vagyis az a személy, aki a gépjármű forgalomban tartásával kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket (pl. vizsgáztatás, kgfb díjának fizetése) gyakorolja.

A biztosítók miniszteri rendeletben meghatározott gépjármű-kategóriánként és bonus-malus osztályonként hirdetnek díjtarifát, akár egy évben többször is. Ez tartalmazza az alapdíjakat, a korrekciókat és kedvezményeket is. Az így kapott összeg a biztosítás díja, azaz, amennyiért a biztosító átvállalja a biztosított által okozott kár összegét egy adott időszakra.

Sokak számára nem biztos, hogy egyértelmű, mit is takar a kgfb díj, amelynek az alapdíj melletti összetevőit eltérően nevezhetik az egyes biztosítók. Van, ahol pótdíjat használnak, másutt kockázati együtthatót, illetve akad, aki tarifapont rendszert alkalmaz. Az alapdíjat minden egyes biztosító saját maga határozza meg, elsősorban a gépjármű és az üzembentartó adatai alapján. Erre a díjra épülhetnek rá a felmerülő korrekciós tényezők (ilyen lehet például az elektromos gépjármű éppúgy, mintha taxiként használnák az autót), illetve a lehetséges kedvezmények (mint például gyerekkedvezmény, családi kedvezmény). Ezek körét szintén a biztosító saját maga dönti el.

mennyi a kötelező biztosítás díja? ezek alakítják a tarifát!

mit takar az alapdíj?

A díj megállapítása elsősorban a gépjármű és az üzembentartó adatai alapján történik, ebből áll össze az alapdíj.

Az alapdíj kiszámításához a biztosítók ugyanazokat az adatokat használják, így az autó hengerűrtartalmát, teljesítményét. Egyes biztosítók az alapdíjba számolják be a szerződő életkorát, lakcímét, máshol ez a korrekciós tényezők között szerepel.

A lakcím fontossága egyeseknek meglepő lehet, ám ez azért befolyásolja a díjat, mivel a kárstatisztikák alapján kimutatható, mely térségekben történt több baleset. Ennek tükrében nem meglepő, hogy ha Budapesten, az agglomerációban, illetve a nagyobb városokban lakunk, akkor magasabb díjjal szembesülhetünk, mintha egy kisebb faluban élnénk.

Ehhez jön még a bonus-malus besorolás és további módosító tényezők. Nézzünk meg néhány példát.

  • Külföldön (is) használjuk az autót.
  • Jobbkormányos a gépjármű.
  • Heti rendszerességgel 60 km-nél hosszabb távot teszünk meg a munkahelyünkre.
  • Rendszeresen többen is vezetik a járművet.
  • A legfiatalabb vezető kora bizonyos intervallumba esik.
  • Egy meghatározott számnál több gépjárművet üzemeltetünk.

Ezek mellett a kilométeróra állása, az éves futásteljesítmény de akár az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata is befolyásolhatja a fizetendő díjat.

bonus-malus besorolás

Miután hazánkban alapvetően a gépjármű bonus-malus rendszer határozza meg a kgfb mértékét, érdemes részletesebben kitérni erre.

Az M04-B10 közötti sávot felölelő bonus-malus a hivatalosan bejegyzett üzembentartó (vagy tulajdonos) kármentes vezetését jutalmazza (bonus), károkozás esetén pedig megvonja a kedvezményt vagy akár pótdíjazhatja is (malus). Ez utóbbi abban az esetben fordul elő, ha a károkozással A0 besorolás alá kerülünk. Ha például B10 besorolásban voltunk, és 1 alkalommal kárt okoztunk, akkor személygépkocsi esetén B8-ba kerülünk, tehát nem lesz pótdíjas a szerződésünk, viszont nem kapunk annyi "kedvezményt", mint előtte.

Ha új belépőként kötünk biztosítást az autónkra, vagy a korábban megszerzett bonus-malus besorolást nem érvényesítjük az új szerződésre, akkor A00-s besorolásból indulunk. Egy év elteltével B01-be léphetünk, ha nem okoztunk balesetet, ellenkező esetben viszont M02-be lépünk. A károkozás tehát - a kár értékétől függetlenül – személygépkocsi esetén 2 osztályt (többi érintett gépjármű esetén pedig 1 osztályt) ront a besorolásunkon.

Ha több autóval rendelkezünk, akkor mindegyikhez külön-külön bonus-malus besorolás tartozik. Ezt azért fontos tudni, mivel hiába rendelkezünk B10 besorolással a jelenlegi autónk esetében, ha veszünk egy második gépkocsit, ott A00-ból indulunk. Sőt, azzal is számolni kell, hogy az ún. párhuzamos üzemeltetés miatt a második autónk kgfb díja magasabb is lehet.

Ha ismerjük a saját besorolásunkat, már közel járunk ahhoz, hogy minden évben könnyen kalkuláljunk a biztosítási díjjal.

 fontos!

A bonus-malus besorolásnál nem a káresemény időpontja, hanem a kárkifizetés vagy a bírósági ítélet időpontja számít!


kedvezmények és korrekciók - hogyan befolyásolják a kgfb tarifát?

A kgfb díját korrekciós tényezők is befolyásolhatják. A díjtarifában meghatározott korrekciókról akkor beszélünk, ha a gépjármű típusa, felhasználási módja, vagy a vezetők személye miatt a díj kiegészítésére lehet szükség. Ilyen esetekben a biztosítás díja a biztosító által meghatározott korrekciós tényezővel (pl. elektromos gépjármű esetén 0,9) szorzódik, így csökkentve vagy növelve a végösszeget.

Korrekciós tényezőt alkalmaznak taxiként, oktatásra vagy bérlésre használt autók esetében, illetve, ha veszélyes anyag szállítására használnánk a járművet. Korábban már esett a hajtóanyagról szó, így a dízelmotoros jármű esetében is számolnunk kell azzal, hogy növelheti a díjat.

Emellett kedvezményeket is meghatározhatnak a biztosítók kgfb esetében. Tipikus esetekben a díjfizetés gyakoriságára kapható bizonyos mértékű kedvezmény, a legtöbb biztosító éves és féléves díjfizetésre ad kedvezményes ajánlatot. A kedvezmények közé tartozhat például a közalkalmazotti kedvezmény, a gyermekkedvezmény, home office kedvezmény, idős gépjárműre vonatkozó kedvezmény.

További kedvezmény illethet meg minket, ha egy biztosítónál több autóra is kötnénk kötelezőt (de olyan biztosító is van, amelyik pótdíjaz bizonyos mennyiség felett), ha casco biztosítást is kötünk mellé, vagy esetleg rendelkezünk valamilyen más biztosítással, esetleg hűségkártyával.

A kgfb biztosításhoz számos kiegészítő biztosítást is köthetünk, mint például balesetbiztosítást, poggyászkár biztosítást, szélvédőkár-biztosítást, illetve gépjármű assistance szolgáltatást is igényelhetünk.

miért fontos a tudatosság a kgfb megkötésénél is?

Ha sikeresen kötöttünk kötelező biztosítást valamely biztosítónál, fontos, hogy mindig figyeljünk a díjrendezettség időpontjára, azaz, hogy meddig van biztosítva az autónk. Az évforduló előtt minimum 30 nappal válthatunk biztosítót, azt követően nem. Ha nem fizetjük folyamatosan a biztosításunkat, és a biztosító a 60 nap türelmi idő után megszünteti a szerződésünket, akkor meg kell fizetnünk a Magyar Biztosítók Szövetsége által meghatározott fedezetlenségi díjat. Emellett további hátrány, hogy a járművet a hatóság kivonja a forgalomból, és szabálysértési bírsággal is szembesülhetünk.

A biztosítók aktuális díjait az MNB és a Mabisz honlapján láthatjuk, ám ezek alapján nem biztos, hogy megtaláljuk a számunkra legkedvezőbb ajánlatot. Érdemes online díjkalkulátorok segítségét igénybe vennünk, ami jóval egyszerűbben és gyorsabban mutatja a lehetőségeinket. Ezt a lépést nem érdemes megspórolni, hiszen a biztosítók ajánlatai között komoly, több ezer forintos eltérések is lehetnek.

Ebben nyújthat számunkra segítséget a K&H KGFB díjkalkulátor. Az itt lévő mezők kitöltésével a 7 lépéses folyamat végén akár szerződésünket is megköthetjük, amivel kötelező biztosításunk akár azonnal létre is jöhet.

Ha a K&H-nál kötjük a kötelező biztosítást, a díjfizetési kedvezmény mellett idős gépjárműre, hengerűrtartalomra, hajtóanyagra, home office-ra, díjfizetési gyakoriságra járó kedvezményeket is igénybe vehetünk. Sőt, már a szerződéskötésen sem kell aggódnunk, hiszen kényelmesen online, vagy K&H banki ügyfélként a mobilbankban is megköthetjük új biztosításunkat.

Ha pedig már a K&H-nál van a biztosításunk, a K&H KGFB Díjlekérdezőt érdemes használnunk. Adataink megadása után az évfordulónk előtt gyorsan megtudhatjuk, mennyi lesz a következő időszakban a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjunk.

Válaszd autódhoz a K&H gépjárműbiztosításait, amiket kényelmesen online, pár perc alatt megköthetsz!
Tudj meg többet!

K&H kötelező biztosítás

K&H casco biztosítás