gumi, csere, szerviz - így készítsd fel az autód a jó időre


2018. április 3.

Itt a tavasz, az évszakváltást pedig a szervezetünk mellett a kocsink is meg fogja érezni. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a téliesítéssel ellentétben a “nyáriasításra” nem fordítanak kellő figyelmet, holott egy gumicserénél többet kell tennie ilyenkor a tulajdonosoknak, illetve az autószervizeknek. Most megosztjuk Veletek a főbb feladatokat!

kerék, futómű

Kezdjük a legfontosabbal, ami nyilván a kerékcsere: téli gumival a melegben hajtani ugyanis pont olyan veszélyes lehet, mi
nt nyárival közlekedni a jeges-latyakos utcákon. Míg a nyári abroncsok keményebb, addig a téliek lágyabb keverékből készülnek, ez teszi őket alkalmassá arra, hogy nagy hidegben is megőrizzék puhaságukat. Ha túl hosszú ideig fent marad az téli időszakra szánt abroncs, és melegben használjuk, jelentősen megnőhet a féktáv, fékezéskor vagy kanyarodáskor pedig deformálódhat, ami hatással lesz a manőverezésre is . A csere közben azonban fontos megnézni azokat az alkatrészeket is, amiket jobban igénybe vehetett a tél, így a fékbetéteket, fékcsöveket és a lengéscsillapítókat. 
 
 

így készítsd fel az autód a jó időrefolyadékok 

Ennyivel azonban nem ússzuk meg az autódiagnosztikát! Ha ezen túl vagyunk, jöhet a folyadékok ellenőrzése. Noha a szintjeiket otthon is ellenőrizni tudjuk, a minőségükről, illetve arról, hogy cserére szorulnak-e vagy sem, érdemes szakember véleményét kikérni és ahol szükséges, kérni a cserét. Egy hosszabb májusi út előtt pedig nagyon fontos külön megnézni a fékfolyadék szintjét is. Ezt mi magunk is meg tudjuk tenni, mivel a folyadék tartálya egy áttetsző műanyag szokott lenni az autókban, így gyorsan látjuk az oldalán a telítettséget. Sosem kúszhat a szint a minimum jel alá. 
 
 

légkondi

A meleg beköszöntével nem csak mi, hanem az autó is elkezd izzadni: azaz újra használni fogjuk a klímát, inkább előbb, mint utóbb. Egy igazán előrelátó tulajdonos télen is bekapcsolja hetente-kéthetente egyszer a légkondicionálót, hogy átszellőztesse a rendszert. Szerencsére elég ritka, hogy márciusra túlzottan elmacskásodjon a rendszer, az eltömődött pollenszűrőket viszont elengedhetetlen cserélni évente legalább egyszer (városban élőknek, vagy poros utakon gyakran közlekedőknek ez akár félévente is esedékes lehet). Ha pedig úgy érezzük, nem hűt kellő hatásfokkal, mindenképp forduljunk szakszervizhez.
 
 
(🔎 kattints a képre a nagyobb méret érdekében)
 

pótkerék

A kerék, a folyadékok és a légkondi mindegyike pipa? Lehet is indulni akkor, ugye? Ne olyan sietősen! Noha mind a négy évszakban szükséges a pótkerék (és a megfelelő keréknyomás ellenőrzése a pótkerékben), a kerék kulcs és az emelő kocsiban tartása, az átvizsgálás során azonban külön kell ellenőrizni ezt a hármast is, mivel éppen egy gyönyörű napfényes országúti kocsikázást tud keresztülhúzni egy defekt, ha ezek nincsenek kéznél. Természetesen defektnél elengedhetetlen a láthatósági mellény és az elakadásjelző háromszög használata is, hogy egy út menti kerékcsere alkalmával a többi közlekedő megfelelően észlelhessen minket.
 
 

megfelelő védelem

Nem lehet teljes a tavaszi átvizsgálás azonban anélkül, hogy meggyőződnénk arról, továbbra is rendben van az autó biztosítása. A K&H casco biztosítás egész évben védelmet nyújt. Ismerd meg a részleteit most!
 

K&H casco biztosítás kalkulátor

így vezet a magyar

Gyorsan hajtunk, mobilozunk, szabálytalanul parkolunk - de akkor kik tartják be a szabályokat?