Hogyan pakolj helyesen utánfutót?


2015. november 26.

Frissen beszerzett bútorok, vagy más, nagyméretű tartós használati eszközök hazaszállíttatása meglehetősen drága mulatság, különösen akkor, ha nem egy egész teherautónyi rakományunk van. Kisebb-nagyobb felújításoknál, ha van vonóhorgunk, vagy kölcsön tudunk kérni egy ilyen autót, inkább megéri bevetni egy utánfutót. Különösen azért, mert manapság egy nagyobb áruházban, ha egy bizonyos összeg felett vásárolunk, vagy vásárlói kártyával rendelkezünk, akkor ingyen kölcsönözhetünk egyet.

De az utánfutó használata nem is olyan egyszerű, különösen a megpakolásánál oda kell figyelni néhány egyszerű szabályra.

 

Összekapcsolás


Akasszuk rá vonót a horogra és nyomjuk le a zárókart. Rángassuk meg az összeköttetést, hogy nem akad-e le az utánfutó.

 

Elektromos kábel csatlakoztatása


Második lépésként dugjuk be az elektromos kábelt. Jól nézzük meg a csatlakozót, mert a számítógépes aljzatokhoz hasonlóan csak egyféleképpen lehet a két felet összeilleszteni. Bármilyen más eröltetés csak tönkreteszi.

 

Lámpák ellenőrzése


Mindenképpen próbáljuk ki, jól működik-e a helyzetjelző, a fék és irányjelző lámpa. Jobb, ha a probléma az elején derül ki, amíg elhárítható, mert menet közben a rendőrség öt számjegyű csekkel honorálja.

 

Maga a vontatás viszonylag egyszerű, mindössze pár rutinunkon kell változtatni.

 

Kanyarodjunk nagyobb ívben


Erre azért van szükség, hogy az utánfutó is be tudjon fordulni.

 

Jól válasszuk meg a sebességet


Nehéz szállítmánnyal menjünk lassabban, mert a plusz súly akár több tucat méterrel megnövelheti a féktávolságot. Sok baleset történt már amiatt, mert a vezető elfelejtette, hogy több száz kiló van mögé csatolva.

 

Fékezzünk óvatosabban


Sose lépjünk hirtelen a fékre, mert az utánfutó könnyedén félretolhatja az autót.

 

Vigyázzunk az oldalszéllel


Ha nagyméretű, de könnyű szállítmányunk van, az erős oldalszél könnyedén megbillentheti, de akár fel is boríthatja az utánfutót. De erre egy nagy, szembejövő kamion oldalszele is képes.

 

Végül, de nem utolsósorban kritikus pont az utánfutó megrakodása.

 

 

Egyenletesen pakoljunk a rakfelületre

 

Ha az utánfutó végére rakjuk a terhet, ez mérleghintaként megemelheti az autót, ezzel csökken a fékhatás. Ha elől van a súly, az feleslegesen leterheli az autó végét. Ha valamilyen nagyméretű tárgyat szállítunk, mindenképpen középre helyezzük el, a súly így a tengelyre esik, így a legoptimálisabb a terhelés. Kisebb tárgyaknál (tégla, terméskő, csempés dobozok, meszes zsákok, stb.) a rakodás helyes módja, ha középen a tengely felett kezdjük, és onnan pakoljuk egyenletesen előre és hátra, figyelve arra is, hogy a jobb/bal terhelés is egyforma legyen.

 

A súlypont minél mélyebben legyen


Ha magasan van, akkor könnyebben borul fel kanyarban az utánfutó. Ráadásul baleset vagy fékezés esetén könnyebben szabadul el a szállítmány. Sok esetben egyszerűbbnek tűnik, ha a raklapnyi terhet az áruház targoncája beemeli középre, csakhogy ezáltal akár magasra is kerülhet a súlypont. Ilyenkor inkább vegyük a fáradtságot, és pakoljuk szét egyenletesen.

K&H casco biztosítás kalkulátor

így vezet a magyar

Gyorsan hajtunk, mobilozunk, szabálytalanul parkolunk - de akkor kik tartják be a szabályokat?