Aquaplaning: amikor vízen siklik az autónk


2015. június 16.

Nem született még jó magyar szó erre a veszélyes jelenségre, leggyakrabban vízencsúszásként emlegetik. Az egyik legveszélyesebb baleseti körülmény, amelybe az autóvezető kerülhet, és ebben a szituációban tehet a legkevesebbet a baleset elhárítására.

 

Aki már egyszer is átélte az aquaplaninget, az egy életre nem felejti el. Az autó érezhetően megemelkedik, és mintha tükörjégre futottunk volna, kormányozhatatlanná válik. Leggyakrabban heves esőzés idején fordul elő, különösen híd alól, vagy alagútból kihajtás után. De volt már olyan eset is, hogy az országúton maradt tócsa okozta a jelenséget.

 

Normál esetben a kerék kipréseli maga alól a vizet. De ha a víz nyomása nagyobb, mint a gumik útra ható nyomása, akkor mint egy csónak, felsiklik a víz tetejére. A tapadás megszűnik az úttal, az autó kormányozhatatlanná válik. Ennek három oka lehet, amelyek szoros összefüggésben erősítik vagy gyengítik egymás hatását.

 

Nincs ideje a víznek kipréselődnie oldalra, ha

 

  • Túl nagy a sebesség. A gumin található vízelvezető árkoknak adott idő alatt több vizet kellene elvezetniük.
  • A gumin nem elég mélyek a vízelvezető rések, a víz megreked a gumi alatt.
  • Túl vastag a vízréteg, a kerék képtelen elvezetni ezt a mennyiséget.

 

 

A képen látható Volkswagen Pasast az autópályán haladt nagy esőben, és a jó állapotú gumik ellenére „felúszott a vízre”. A tapadás elvesztése miatt irányíthatatlanul keresztbe fordult az autópályán, végül szemből a szalagkorlátnak csapódott. A műszerfal képén látni, hogy a becsapódás pillanatában 69 km/h volt a sebessége. Az autónak eltűnt az eleje, láthatóak a gyűrődési zónák, pl. a bal első sárvédő, mint a harmonika gyűrődött össze. Az ajtók a biztonsági utascellának köszönhetően könnyen nyithatóak maradtak.

 

 

A baleset hasonló volt, mint ami a következő videón látszik.

 

 

 

Mit tehetünk, hogy elkerüljük a vízencsúszást? A legfontosabb a megelőzés.

 

  • Mindig ellenőrizzük, hogy megfelelő nyomás legyen a gumikban. Harminc százalékos nyomáscsökkenés esetén az aquaplaning veszélye drasztikusan megnő.
  • A gumikon a mintázat mélysége legalább 3 milliméteres legyen. Ne várjuk ki a KRESZ által engedélyezett 1,6mm profilmélységet.
  • Esőben csökkentsük a sebességet.
  • Különösen figyeljünk, ha híd alól, vagy alagútból hajtunk ki a nedves útra.

 

Ha megtörtént a baj, legfontosabb a nyugalom.

 

  • Ne fékezzünk!
  • Ne rángassuk a kormányt!
  • Csak vegyük le a lábunkat a gázról, hogy az autó lelassuljon, és újra legyen tapadás.
  • Próbáljuk megérezni, mikor tapadnak újra a gumik, és csak akkor fékezzünk és kormányozzunk.

 

K&H casco biztosítás kalkulátor

így vezet a magyar

Gyorsan hajtunk, mobilozunk, szabálytalanul parkolunk - de akkor kik tartják be a szabályokat?